Starter of succesvol zzp´er die wil groeien. Hoe doe je dat?

 

U bent een aantal jaren geleden begonnen en ondanks de economische tegenwind weet u succesvol te ondernemen. Dit smaakt naar meer en dus wilt u groeien naar meer medewerkers, meer omzet en meer winst. Alleen vraagt u zich af hoe u dit het beste kunt doen. Hieronder zullen een aantal factoren worden besproken waar u rekening mee kunt houden.

 

Succesfactor

Nu kunt u uzelf als succesfactor neerzetten, maar wat als de organisatie na verloop van tijd een aantal medewerkers telt. Wanneer deze medewerkers zijn te kenmerken als professionals zullen de door u genomen besluiten niet altijd door iedereen gedragen worden.  

Uw doelstelling zal zijn dat u uw dienst of product zo efficiënt mogelijk weet te verkopen op een zo effectief mogelijke manier (zo min mogelijk kosten). Wanneer medewerkers ongemotiveerd raken of wanneer ze ja zeggen en nee doen is dit niet meer in lijn met uw effectiviteit en efficiency doelstelling. Dit fenomeen wordt ook wel pocket veto genoemd. Ook wanneer u verder wilt groeien is het eenvoudiger te doen vanuit de positie van ‘meer van hetzelfde’.

Fasen van planning

Waarschijnlijk heeft u wel een van kritieke succesfactoren en prestatie indicatoren gehoord en of mee gewerkt. Wanneer u begint met uw onderneming is deze te zien als die van non-planning. De laatste is de meest uitgebreide vorm van planning, te weten, die van strategische planning.

Wanneer u al enige tijd voor uzelf werkt, dan heeft u waarschijnlijk voor uzelf een financiële begroting opgesteld. Deze kan als doel bijvoorbeeld hebben het creëren van meer werkkapitaal om toekomstige groei te financieren.

Bij de derde fase begint u gebruik te maken van planning. De organisatie kan door één persoon worden overzien en kunt u het zogenaamde `trekkersmodel´ gebruiken. De doelstellingen die worden geformuleerd hebben voornamelijk betrekking op de korte termijn en formulering en implementatie volgen elkaar in snel tempo op.

Het ultieme doel is gebruik te maken van een strategische planning, waarbij u de toekomstige onzekerheden weet te ontwijken en kan inspelen op de kansen die u ziet.

Strategie

Wanneer u geen totaal nieuw product en daar een nieuwe markt mee wilt creëren, zal het voor de meeste gelden dat u te maken heeft met concurrentie. Een eenvoudig marketing strategie is de Ansoff Matrix. Een wat complexere strategie om toe te passen is die van Treacy en Wiersema. Mocht u wel de ambitie hebben voor het creëren van een blauwe oceaan dan uiteraard Chan en Mauborgne.

 

Geïnduceerd vermogen of werkkapitaal

Wanneer de organisatie te maken heeft met groei, dan zal deze groei gefinancierd moeten worden. Bij het opstellen van financiële begroting is het aan te raden om hier rekening mee te houden om zo een tekort aan liquide middelen te voorkomen. We zullen dit nader toelichten door middel van een voorbeeld.

Uw huidige omzet is 60.000 euro is met een debiteurentermijn van 2 maanden. Uw gemiddelde debiteurenpositie is dan 10.000 euro. Wanneer de omzet verdrievoudigd naar een omzet van 180.000 euro, dan zal bij een zelfde debiteurentermijn van 2 maanden uw gemiddelde debiteurenpositie 30.000 euro bedragen.  

Hefboom of leverage

Er zijn twee hefbomen; de eerste is de financiële- en de tweede de operationele hefboom. Om met de eerste te beginnen, deze heeft betrekking op het aantrekken van vreemd vermogen en zullen dit toelichten door middel van een rekenvoorbeeld.

Stel u heeft een 50.000 euro nodig als kapitaal om te investeren en als financiering van debiteuren.

Bij een winst heeft van 60.000 euro die geheel gefinancierd is met eigen vermogen heeft u een rendement van 120% op ditzelfde vermogen. Wanneer u de helft gefinancierd heeft tegen 7% rente,  haalt u een rendement op uw eigen vermogen van 233%. Echter het aantrekken van vreemd vermogen verhoogd ook het risico van de onderneming.

De tweede hefboom is het operationele hefboom effect. Wanneer u te maken heeft met weinig vaste opdrachtgevers of geen lange termijncontracten heeft afgesloten met opdrachtgevers raden we u aan uw vaste kosten laag te houden. Hierdoor blijft de operationele hefboom laag en voorkomt u dat u rode cijfers moet schrijven wanneer de omzet lager is.